حاضری: نگاه امام (س) به اسلامی شدن دانشگاه ها نگاهی سطحی و صورت گرایی نبود

 جماران - تهران:علی محمد حاضری ، دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در گفت و گو با پایگاه خبری و اطلاع رسانی جماران پیرامون اندیشه های امام درخصوص دانشگاه ها سخن گفت.

حاضری با بیان این که حرکت امام ازآغاز بر روی سه قشر آغاز شد گفت : از این سه قشر، دو قشر نقش فکری، فرهنگی ، علمی و اعتقادی و یک قشر نیز نقش اقتصادی داشتند.

وی در ادامه افزود :‌ امام ازسال 42 که حرکت خود را آغاز کردند بیشترین تماس ها و ارتباطات خود را با دو گروه روحانی و دانشگاهی شروع کردند و در تمام سال هایی که در نجف بودند نیز به غیر از ارتباطاتی که با جامعه روحانیون داشتند بیشترین ارتباطشان با نهادهای علمی، دانشگاهی ، دانشجویان و اساتید بوده است.

دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها گفت که در حال حاضر اتفاقاتی که در دانشگاه ها میفتد مطابق با خردگرایی و اندیشه های امام نیست زیرا امام به دست آوردهای بشری و دانش و تجارب بشری اعتنای زیادی داشتند ولی متاسفانه در حال حاضر به این مسائل توجهی نمی شود.

وی به وحدت حوزه و دانشگاه که مد نظر امام (س) بود هم اشاره کرده و تصریح کرد : معتقدم اصل وحدت حوزه و دانشگاه به خرد ورزی ، کار عقلانی و استفاده از تجارب و دانش بشری است. وقتی هر دو گروه به این ارزش و ملاک ها توجه کنند به ذات عملکرد این دو جریان به هم نزدیک می شود.

حاضری گفت :معتقدم مهمترین موضع امام اعتنای هر دو گروه به یک شاخص و معیار مشترک است و آن هم خرد وعقل بشری است و اگر هر دو گروه هر مقدار به عقل و خرد بشری و میراث علمی اعتنای بیشتری کنند حوزه و دانشگاه به هم نزدیکتر می شوند و این پایه تفکر امام است.

وی همچینن گفت : امام از نظر سیاسی هم معتقد بودند که این نیروها یعنی نیروهای حوزه و دانشگاه نخبگانی هستند که توده مردم به آن ها اعتماد دارند و هر کدام نفوذی دربین اقشار جامعه دارند ووحدت ، ارتباط و خوش بینی و همدلی آن ها به همدیگر می تواند طبقات را به هم متصل کند.

وی در ادامه از اسلامی شدن دانشگاه ها هم صحبت به میان آورد :با موضوع اسلامی شدن دانشگاه‌ها فاصله زیادی داریم و به نظر می‌رسد دانشگاه‌های ما از اندیشه های امام در این زمینه فاصله گرفته است.

حاضری بیان کرد : در نگاهی که امام به اسلامی شدن دانشگاه ها داشتند برخورد سطحی و صورت گرایی مد نبود و دین متحجرانه و دینی که با عقلانیت و خرد ورزی همراه نباشد را بر نمی تابند.

حاضری معتقد است که اگرما از این زوایه نگاه کنیم و اسلام را خرد ورزانه و عقلانی بشناسیم اسلامی شدن دانشگاه ها به منزله این می شود که هر فعالیت علمی و عقلانی و مبتنی بر معیار های عقل و شرع پایه حرکت دانشگاه ها می شود و با این نگاه، اسلامی شدن دانشگاه ها تغاییر و تعارضی با ارزش های علمی و اکادمیک نخواهد داشت.

دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها گفت : باید با اسلامی کردن دانشگاه ها توفیقات بیشتری در پیشرفت های علمی به دست آوریم و از این رو باید فضای دانش و علم به سمت انسانیت، ارزش‌مداری و الگو شدن جریان علمی ایران به عنوان جریان ارزشی و انسانی در جهان مطرح شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا